Ayah Lupa - W. Livingston Larned

Father Forgets Versi Bahasa Melayu

AYAH LUPA..


Pengajaran dari Cerita Klasik 1927.

Cerita ini ditulis pada tahun 1927, (lebih 90 tahun yang lalu) oleh W. Livingston Larned, telah dicetak semula berulang kali, dialih-bahasa kepada beberapa bahasa lain, disiarkan di dalam rancangan radio dan televisyen.

Cerita ini sesuai dibaca setiap malam supaya kita semua dapat mengingati apa yang lebih penting.

Selamat membaca...

Father Forgets Versi Bahasa Melayu

AYAH LUPA


     Dengarlah wahai anak, ayah berkata ini semasa kamu sedang tidur, telapak tangan kamu yang kecil genggam di bawah pipi dan rambut kerinting halus basah di dahi lembap kamu. Ayah sendirian curi-curi masuk ke bilik kamu ini, hanya beberapa minit sebelum ini, Ayah duduk membaca di bilik bacaan, perasaan sesal melanda ayah, ayah berasa salah dan terus datang ke tempat tidur kamu.
     Ada perkara yang ayah fikirkan wahai anak, ayah telah memarahi kamu semasa kamu sedang bersiap untuk ke sekolah kerana kamu membersihkan muka dengan tuala dan ayah pula yang perlu bersihkan kasut kamu yang kotor. Ayah memanggil kamu dengan marah bila kamu melempar barang ke lantai.
     Ketika sarapan ayah nampak kesalahan kamu juga, kamu menumpahkan makanan. Makanan yang kamu makan jatuh ke lantai. Kamu meletakkan siku kamu di atas meja. Kamu sapu mentega terlalu tebal pada roti. Dan apabila kamu ingin keluar bermain dan Ayah sedang membuat kerja ayah, kamu berpaling dan melambai tangan dan memanggil ayah, "Selamat tinggal Ayah!" Dan ayah mengerutkan kening, dan menjawab, "Bawa diri baik-baik!"
     Kemudian ia berlaku sekali lagi pada lewat petang. Ketika ayah tiba di jalan, ayah melihat kamu melutut bermain guli. Ada lubang pada stokin kamu. Ayah marah kamu di hadapan kawan kamu dan suruh kamu jalan depan ayah terus pulang ke rumah. Stokin ini mahal - jika kamu terpaksa membelinya, kamu akan lebih berhati-hati! Bayangkan itu, Wahai Anak, daripada Ayah!.
     Adakah kamu masih ingat, kemudian, ketika Ayah sedang membaca di bilik bacaan, bagaimana kamu datang dengan cemas, dengan semacam yang menyakitkan di mata. Ketika mata ayah melirik di atas kertas, tidak sabar dengan gangguan kamu, kamu teragak-agak di pintu. "Apa yang kamu mahu?", 
     Kamu tidak berkata apa-apa, tetapi terus berlari dalam satu terjunan, dan melemparkan lengan kamu ke leher dan mencium ayah, dan lengan kecil kamu peluk erat dengan kasih sayang yang telah ditetapkan oleh Tuhan di dalam hati kamu dan walaupun pengabaian itu tidak dapat pudar. Dan kemudian, kamu pergi, berbunyi di tangga. 
     Wahai anak, tidak lama selepas itu kertas ayah terjatuh dari tangan dan ketakutan yang mengerikan datang kepada ayah. Apa yang ayah lakukan ini? Sikap mencari kesalahan, menegur - ini adalah ganjaran ayah kepada kamu sebagai anak. Bukan ayah tidak menyayangi kamu; ia adalah kerana ayah mengharapkan terlalu banyak seperti kamu seorang dewasa. Ayah menilai kamu dengan ukuran seperti kamu itu orang seusia ayah.
     Dan begitu banyak yang baik dan sempurna dalam kamu. Hati kamu yang kecil sebesar fajar di atas bukit yang luas. Itu ditunjukkan oleh perlakuan spontan kamu datang cemas dan mencium untuk ucap selamat malam ayah. Tiada perkara lain malam ini, wahai anak. Ayah datang ke tepi katil kamu dalam kegelapan, dan ayah melutut malu.
    Ia adalah penebusan yang lemah; ayah tahu kamu tidak akan paham perkara ini jika ayah beritahu kamu ketika waktu kamu sudah bangun. Tetapi esok ayah akan menjadi ayah yang sebenar! Ayah akan bermain dengan kamu, dan merasa sakit ketika kamu merasa sakit, dan ketawa apabila kamu ketawa. Ayah akan gigit lidah ayah apabila kata-kata tidak sabar keluar. Ayah akan terus kata seolah-olah itu adalah ritual: "Kamu hanyalah seorang kanak-kanak kecil!"
     Ayah takut kerana ayah telah melihat kamu seperti seorang yang dewasa. Namun apa yang ayah lihat sekarang, kamu seorang anak kecil, baring di atas katil, ayah lihat kamu masih seorang bayi. Semalam kamu berada di tangan ibu kamu, kepala kamu di atas bahu ibu. Ayah telah meminta terlalu banyak, terlalu banyak.

- W. Livingston Larned

P/S: Pernahkah anda rasa seperti itu? Adakah kita meletakkan terlalu banyak tekanan pada anak-anak kita untuk berkelakuan seperti orang dewasa? Mungkin kita perlu membaca kisah ini sekali dan berulang-kali, untuk mengingatkan diri bahawa anak-anak kecil ini hanyalah seorang kanak-kanak..


Di bawah ini adalah Versi Asal:



Comments